Mamy 11 050 opinii naszych Klientów

Indywidualne Porady Prawne

Masz podobny problem?
Opisz nam go i zadaj pytania.

(zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje)

Jak rozliczyć dochody z YouTube?

Intensywny rozwój portali społecznościowych powoduje, że coraz większa rzesza osób fizycznych uzyskuje dochody z działalności internetowej. W związku z tym pojawia się pytanie o poprawne rozliczenie tego rodzaju zysków. W poniższym artykule zastanowimy się, w jaki sposób rozliczyć dochody z serwisu YouTube.

Jak rozliczyć dochody z YouTube?

Dochody z YouTube w świetle przepisów podatkowych

Ustawa PIT określa wiele różnych źródeł przychodów. W konsekwencji pierwszym obowiązkiem podatnika jest przyporządkowanie uzyskanego zysku do konkretnego źródła przychodów. W dalszej kolejności rzutuje to bowiem na zasady opodatkowania.

Uzyskiwanie przychodów z YouTube i serwisów podobnych rodzi w tym zakresie wiele wątpliwości. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy PIT wyróżniamy m.in. następujące źródła przychodów:

  • działalność wykonywana osobiście;
  • działalność gospodarcza;
  • przychody z praw autorskich;
  • przychody z najmu;
  • przychody z innych źródeł;

Podstawowym zyskiem z YouTube dla osób fizycznych jest dochód uzyskany z wyświetlania reklam na ich kontach. W związku z tym pojawia się podstawowe pytanie o właściwe przyporządkowanie tak uzyskanego zysku do odpowiedniego źródła przychodów.

Jeżeli mamy do czynienia z osobą prywatną to należy odrzucić działalność gospodarczą. Ponadto nie jest to również działalność wykonywana osobiście ponieważ nie mieści się w katalogu określonym w art. 13 ustawy PIT.

Możemy również odrzucić przychody z praw autorskich. Trzeba bowiem wskazać, że choć działalność na YouTube może mieć formę działalności twórczej to jednak podatnik w żaden sposób nie rozporządza swoimi prawami autorskimi w tym zakresie. Nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich czy też do udzielania licencji.

WAŻNE!

W przypadku przychodów z reklam umieszczanych na YouTube pozostaje do rozważenia czy tego rodzaju przysporzenie należy traktować jako przychód z najmu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT) czy jako przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT).

Wyjaśnienia Ministra Finansów w zakresie reklam internetowych

Analizowane przez nas zagadnienie było przedmiotem interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 5 września 2014 r., nr DD2/033/55/KBF/14/RD-75000.

W piśmie tym Minister wskazał, że umowa na podstawie której umieszczane są reklamy na stronie internetowej należy zakwalifikować jako umowę najmu.

Umowa, na podstawie której jeden podmiot udostępnia innemu podmiotowi możliwość wyświetlania na stronie internetowej określonych treści reklamowych, jest umową nienazwaną o charakterze podobnym do najmu lub dzierżawy. Chociaż przedmiotem takiej umowy nie jest najem rzeczy, to jednak następuje oddanie do używania bytu wirtualnego, jakim jest część powierzchni strony internetowej.

W konkluzji Minister Finansów stwierdził, że uwzględniając orzecznictwo sądów administracyjnych, osoba fizyczna udostępniająca na stronie internetowej miejsce w celu zamieszczenia treści o charakterze reklamowym za wynagrodzeniem uzyskuje przychód z tytułu umowy o podobnym charakterze do umowy najmu lub dzierżawy. Przychody z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT, pod warunkiem, że nie są uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.

To z kolei oznacza, że w świetle tej koncepcji dochody z wyświetlania reklam na YouTube mogą być, jako przychody z najmu prywatnego, opodatkowane na zasadach ogólnych zgodnie ze skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym.

WAŻNE!

Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów przychody z udostępniania powierzchni reklamowej na stronie internetowej należy zakwalifikować jako prywatny najem.

Rozbieżności w interpretacji dochodów z YouTube po stronie organów podatkowych

Jak jednak pokazała praktyka wydana interpretacja ogólna nie wyjaśniła wszystkich wątpliwości.

Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 11.03.2019r., nr 0114-KDIP3-1.4011.174.2019.1.ES, możemy przeczytać, że nie jest możliwe uznanie dochodów z wyświetlania reklam na portalach typu YouTube za przychód z najmu, ponieważ podatnik nie umieszcza reklam na stronach internetowych, które są Jego własnością, są bowiem własnością organizatora portalu.

W świetle powyższego organ podatkowy przyjąć, że podatnik może wynająć powierzchnię reklamową wyłącznie na swojej prywatnej stronie internetowej, która stanowi jego własność. Natomiast w przypadku przychodów z umieszczania reklam na portalach typu YouTube, gdzie podatnik ma założone jedynie konto, nie można mówić o przychodach z najmu, co oznacza, że powinniśmy tego rodzaju zyski z wyświetlania reklam zakwalifikować do przychodów z innych źródeł.

Przypomnijmy, że przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu wyłącznie na zasadach ogólnych. W takim przypadku całość podatku rozliczana jest dopiero w zeznaniu rocznym składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.

WAŻNE!

Część organów podatkowych stoi na stanowisku, że skoro podatnik nie jest właścicielem serwisu YouTube to nie jest możliwe rozliczanie przychodów na podstawie umowy najmu. W takim przypadków zysk należy kwalifikować jako tzw. inne źródła przychodów.

Stanowisko sądów administracyjnych w zakresie dochodów z YouTube

Z treści ostatnio wydawanych wyroków wynika jednak, że sądy mimo wszystko uważają, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z przychodami z najmu. Okoliczności braku prawa własności do portalu YouTube nie stoi na przeszkodzie takiej kwalifikacji.

Przykładowo w wyroku WSA w Warszawie z dnia 28 stycznia 2020 r., nr III SA/Wa 1041/19 czytamy, że zgodnie z treścią art. 668 § 1 kodeksu cywilnego najemca może rzecz najętą oddać w całości lub części osobie trzeciej do bezpłatnego używania albo w podnajem, jeżeli umowa mu tego nie zabrania.

Treść tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że oddający rzecz w podnajem, nie musi być jej właścicielem, może nią władać na zasadzie najmu. Zatem aby dla uznania przychodu z wyświetlania reklam jako przychodu z najmu nie jest konieczne aby strony internetowe były własnością podatnik.

WAŻNE

Wydawane w ostatnim czasie wyroki sądów administracyjnych wskazują, że w przypadku dochodów z wyświetlania reklam na prywatnym koncie YouTube mamy do czynienia z instytucją podnajmu lub poddzierżawy co oznacza, że przychód należy mimo wszystko traktować jako przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy PIT (tzw. najem prywatny).

Pomimo istniejącej interpretacji ogólnej wydanej przez Ministra Finansów nadal możemy zaobserwować liczne rozbieżności i wątpliwości jeżeli chodzi o poprawne rozliczenie dochodów z YouTube. Można wskazać, że sytuacja rozwija się dynamicznie i należy w tym zakresie na bieżąco śledzić wydawane interpretacje oraz wyroki sądowe.

Jeśli masz podobny problem prawny, zadaj pytanie naszemu prawnikowi (przygotowujemy też pisma) – link do formularza z indywidualną pomocą prawną »