Mamy 12 503 opinii naszych Klientów

Dropshipping - czyli handel w Internecie

Stosunkowo nowym i zyskującym ostatnio na popularności sposobem handlu w Internecie jest dropshipping, który nie do końca przypomina dotychczasowy sposób handlu, jest bowiem pewną nowością. Zwykle handel w Internecie polegał na kupnie określonego towaru lub też rodzaju towarów albo od producenta, albo od innego sprzedawcy, który te towary wcześniej nabył. Tutaj sprawa wygląda troszkę inaczej. Sprzedawca często nawet nie widzi towaru, który nam sprzedaje – można powiedzieć, że towar ten nie przechodzi mu nawet przez ręce. Czy jest zatem pośrednikiem? W pewnym sensie na pewno tak.

Dropshipping - czyli handel w Internecie

Czym jest dropshipping?

Zgodnie z definicją dropshipping to pewien model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez Internet, który polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę. Rola sklepu internetowego w tym modelu sprowadza się jedynie do zbierania zamówień i przesyłania ich do dostawcy, który realizuje wysyłkę towaru do klienta. W Polsce bardzo wielu sprzedawców (tych, od których my kupujemy) pozyskuje towar za pośrednictwem serwisów internetowych takich jak Alliexpress czy inne. Niektórzy z handlujących jako pośrednicy zawierają w tym celu z dostawcą określonego towaru umowę i czekają, aż ktoś w Polsce towar zakupi i dopiero wtedy zamawiają go u dostawcy. Różni się to tym, że towar nie oczekuje u nas na sprzedaż, dzięki czemu nie musimy na start ponosić dużych kosztów. Co do samego dropshippingu, na ogół, aby rozpocząć z nim przygodę, zacząć należy od otworzenia sklepu internetowego, bądź założenia konta w popularnych serwisach typu Allegro. W modelu dropshipping najpopularniejszym rozwiązaniem jest współpraca i outsourcing pewnych czynności na hurtownie, które posiadają towar, którym zamierzamy handlować. Najczęściej współpraca pomiędzy sklepem internetowym odbywa się za wsparciem hurtowni, która posiada bogate zaopatrzenie. W tym rodzaju biznesu warto zdać sobie sprawę z faktu, iż z naszym dostawcą warto zawrzeć umowę. Sama umowa wpływa na nasze bezpieczeństwo, bowiem zezwala nam, aby zakupiony towar, który następnie klient zwrócił, my również możemy zwrócić bez żadnych ograniczeń i kosztów bezpośrednio do hurtowni lub kontrahenta. Mając na uwadze przepisy prawa konsumenckiego w naszym kraju, może się to okazać kluczowe.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Forma działalności w dropshippinu

Oczywiście co do zasady możemy działać w tej branży w różnych formach działalności. Możemy założyć działalność gospodarczą i to jest najczęstszy przypadek. Status przedsiębiorcy zaś posiada jedynie osoba fizyczna, która zarejestrowała jednoosobową działalność gospodarczą oraz osoby prowadzące tzw. nierejestrowaną działalność gospodarczą. W tym modelu bardzo często dzieje się tak, że osoba fizyczna okazjonalnie sprzedająca towary na portalu aukcyjnym lub poza nim nie rejestruje biznesu. Nie prowadzi więc działalności gospodarczej, a co za tym idzie – nie posiada statusu przedsiębiorcy.

Oczywiście bardzo wiele podmiotów prowadzi działalność w formie spółek prawa handlowego, które pozwalają na zmniejszenie odpowiedzialności, ale także na optymalizację podatkową.

Działalność nierejestrowana w dropshipingu

Handlując metodą dostawy bezpośredniej w ramach tzw. działalności nierejestrowanej, musimy pamiętać, że obowiązują nas te same obwarowania co w przypadku osoby prowadzącej zarejestrowaną działalność gospodarczą. Działalność nierejestrowa nie wyłącza również odpowiedzialności np. wobec konsumentów. Obowiązki osób dokonujących sprzedaży na rzecz konsumentów dotyczą przede wszystkim kwestii zwrotów, rękojmi, reklamacji, a także gwarancji.

Tzw. działalność nierejestrowana jest najwygodniejszą formą działalności i całkowicie legalną. To ustawa Prawo przedsiębiorców, która jest częścią Konstytucji biznesu, reguluje w art. 5 kwestie związane z działalnością nierejestrowaną. Zgodnie z treścią tego przepisu działalność nierejestrowana to taka, z której przychód (kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont) należny nie przekroczył w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, a także osoba, która się nią para, w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Musimy pamiętać o limicie przychodu w tej działalności, który jest uzależniony od wynagrodzenia za pracę. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2020 roku wynosi 2600 zł brutto, w związku z czym limit przychodu dla działalności nierejestrowanej wynosi 1300 zł. Należy również pamiętać, że działalność nierejestrowana nie ma zastosowania do działalności wykonywanej w ramach umowy spółki cywilnej. Dodatkowo z tego rozwiązania nie mogą skorzystać osoby, które prowadzą działalność wymagającą koncesji, licencji czy pozwolenia.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

WAŻNE!

W działalności nierejestrowanej obowiązuje nas limit przychodowy, który jest równy połowie minimalnego wynagrodzenia za pracę!

Podatek w dropshipingu

Oczywiście mimo że działalność nie jest zarejestrowana, to jednak podatku nie unikniemy. Działalność nierejestrowana nie jest działalnością gospodarczą, osoba ją prowadząca nie odprowadza okresowych (miesięcznych lub kwartalnych) zaliczek na podatek dochodowy. Osiągnięte przychody oraz poniesione koszty uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia działalności nierejestrowanej podatnik wykazuje zaś w zeznaniu rocznym PIT-36 w części „Inne źródła”. Przychody te są bowiem opodatkowane wg skali podatkowej (18%, 32%). Limit działalności nierejestrowej w 2020 r. to 1300 zł miesięcznie – ponieważ minimalne wynagrodzenie wynosi 2600 zł, a limit jest obliczany właśnie do niego. W związku z tym, jeśli w danym miesiącu nie przekroczymy limitu 1300 zł przychodu, to nasza działalność może być działalnością nierejestrowaną i nie musimy wtedy opłacać składek ZUS, a jedynie podatek w przedstawionej wyżej stawce.

Kasa fiskalna w dropshipingu

Kasa fiskalna w tego rodzaju działalności nie jest konieczna. Niezależnie od tego, czy prowadzimy działalność zarejestrowaną, czy też nie, nie musimy wystawiać paragonów na kasie fiskalnej, jeśli nie sprzedajemy np. elektroniki. Bez obaw możemy wystawiać faktury imienne, a jako potwierdzenie dołączyć kopię przelewu bankowego lub też popularnych ostatnio płatności online. Kasa fiskalna jednak zdecydowanie ułatwia pracę i jest wymagana w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej albo rolników ryczałtowych.

Handel na Allegro i faktury w dropshipingu

Tutaj kwestia jest zdecydowania bardziej skomplikowana. Należy wskazać, że praktycznie każda osoba może rozliczyć sprzedaż niezależnie od tego, co sprzedaje. W przypadku jednak określonych produktów, takich jak:

  • akcesoria do samochodów,
  • sprzęt radiowy,
  • sprzęt fotograficzny,
  • sprzęt telekomunikacyjny,
  • perfumy

– konieczne jest wydawanie albo faktury, albo paragonu fiskalnego. Jeśli jednak sprzedaż nie dotyczy takich produktów, można ją rozliczyć np. potwierdzeniem płatności na rachunek bankowy naszego dostawcy, a dalej – kwotą, którą my otrzymamy od kupującego. Rozliczenia takie są akceptowalne, lecz należy na nie uważać.

Kliknij tutaj i zapytaj prawnika online ›

Dropshipping – jak zacząć?

Jak już wskazywałem, warto zacząć od znalezienia określonego towaru i jego dostawcy. Nie trzeba mieć bogatej oferty, można skupić się na jednym produkcie. Z naszym dostawcą warto podpisać umowę i określić jakieś ramy współpracy. Dalej należy pomyśleć o formie prawnej, a także miejscu, w którym towar będziemy sprzedawać. Musimy pamiętać również o innych zobowiązaniach. Odbiorcą towaru wysyłanego z państwa trzeciego jest konsument, to na nim będą ciążyły obowiązki celne, a w szczególności obowiązek zapłaty cła i VAT-u (poza wyjątkami zwolnienia od takich opłat, o których mowa w art. 51 ustawy o podatku od towarów i usług). Zwolnienie dotyczy np. telefonów komórkowych, niektóre towary mogą podlegać ocleniu. To samo dotyczy VAT-u. Jeśli będziemy tylko pośredniczyć w zakupie, to zapłacimy VAT jedynie od różnicy tych kwot. Podstawą opodatkowania będzie kwota różnicy pomiędzy sumą zapłaconą dla dostawcy a tą otrzymaną przez klienta (prowizja).

Dropshipping jest działalnością bardzo modną i zaczyna być również dochodowy. Należy jednak pamiętać o dużej liczbie warunków, wytycznych i obowiązków, które musimy spełnić. Warto wobec tego zasięgnąć pomocy specjalisty.

Przykłady

 

Sklep z gadżetami elektronicznymi

Jan, pasjonat nowych technologii, postanowił założyć sklep internetowy z gadżetami elektronicznymi. Nie mając dużego kapitału na start, zdecydował się na model dropshippingu. Znalazł dostawcę z Chin, który oferował szeroki asortyment nowinek technicznych. Po zawarciu umowy, Jan zaczął promować swój sklep w mediach społecznościowych i na forach internetowych. Kiedy klient dokonywał zakupu na stronie Jana, ten przesyłał zamówienie do dostawcy, który bezpośrednio wysyłał produkt do klienta. Dzięki temu Jan mógł skupić się na marketingu i obsłudze klienta, nie martwiąc się o logistykę i magazynowanie towarów.

 

Moda na zamówienie

Ewa, zafascynowana modą i trendami, otworzyła internetową platformę sprzedażową, oferującą ubrania i akcesoria od mało znanych projektantów z całego świata. Używając modelu dropshipping, nawiązała współpracę z producentami i projektantami, którzy zgadzali się wysyłać produkty bezpośrednio do klientów Ewy. To pozwoliło jej na oferowanie unikatowych kolekcji bez potrzeby inwestowania w duże ilości towaru. Platforma Ewy szybko zyskała popularność wśród osób szukających oryginalności i indywidualności w modzie, a Ewa mogła dynamicznie reagować na zmieniające się trendy, dodając nowe produkty do oferty.

 

Sklep z ekologiczną żywnością

Tomasz, promujący zdrowy styl życia, otworzył sklep internetowy oferujący ekologiczną żywność. Zdecydował się na dropshipping, aby uniknąć problemów związanych z krótkim terminem przydatności do spożycia produktów oraz potrzebą utrzymania odpowiednich warunków przechowywania. Współpracując z lokalnymi producentami ekologicznej żywności, którzy zgadzali się wysyłać produkty bezpośrednio do klientów, Tomasz mógł zaoferować świeże i wysokiej jakości produkty. Jego sklep stał się popularny wśród osób ceniących zdrowe odżywianie, a Tomasz mógł skoncentrować się na rozwijaniu swojej oferty i promowaniu zdrowego stylu życia.

Podsumowanie

 

Dropshipping otwiera nowe możliwości dla przedsiębiorców chcących prowadzić handel w Internecie bez konieczności inwestowania w zapasy i magazynowanie towarów. Ten model biznesowy pozwala na skupienie się na marketingu i obsłudze klienta, delegując proces logistyczny bezpośrednio do dostawców. Dzięki swojej elastyczności i niskim kosztom początkowym, dropshipping staje się coraz bardziej popularną metodą prowadzenia działalności handlowej online, oferującą szerokie możliwości zarówno dla nowych, jak i doświadczonych przedsiębiorców.

Oferta porad prawnych

 

Potrzebujesz wsparcia w nawigacji po skomplikowanych aspektach prawnych dropshippingu? Nasza kancelaria oferuje profesjonalne porady prawne online oraz pomoc w przygotowaniu niezbędnych dokumentów i umów, aby Twoja działalność była zgodna z przepisami i bezpieczna. Skontaktuj się z nami, aby zapewnić sobie spokój ducha w prowadzeniu biznesu online! Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.

Zgadzam się na przesyłanie informacji handlowych przez administratora na podany e-mail zgodnie z ustawą z 18.07.02 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. 2017 poz. 1219, z późn. zm.).

  Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu

Michał Berliński

O autorze: Michał Berliński

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa, Prawa Kanonicznego i Administracji na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II w Lublinie. Studia ukończył w 2015 roku obroną pracy magisterskiej w Katedrze Prawa Pracy o temacie „Zakaz konkurencji w trakcie i po ustaniu stosunku...

>> więcej informacji o autorze