Mamy 12 503 opinii naszych Klientów

Wymiana kanalizacji w mieszkaniu własnościowym, czy wymaga zatwierdzenia spółdzielni?

Czy na wymianę starej instalacji wodnej w mieszkaniu spółdzielczym własnościowym potrzebna jest zgoda spółdzielni?

Wymiana kanalizacji w mieszkaniu własnościowym, czy wymaga zatwierdzenia spółdzielni?

Remont, przebudowa, bieżąca konserwacja

W pierwszej kolejności należy wskazać na trzy zasadnicze pojęcia, które mają znaczenie w kontekście zadanego pytania, tj.:

  • pojęcie remontu,
  • pojęcie przebudowy,
  • pojęcie bieżącej konserwacji.

Jeżeli chodzi o pierwsze dwa pojęcia, to definicje legalne, czyli ustawowe, znajdują się w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351):

  • przez przebudowę – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego; (art. 3 pkt. 7a ustawy Prawo budowlane);
  • przez remont – należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (art. 3 pkt. 8 ustawy Prawo budowlane);

Natomiast jeżeli chodzi o bieżącą konserwację, to sprowadza się ona do np. malowania ścian, modernizacji kuchni czy łazienki, tapetowania, założenie systemu alarmowego, przyłączenia do sieci wewnętrznej, wymiany parapetów wewnętrznych itp. Podejmowanie takich czynności nie wymaga ani zgłoszenia, ani pozwolenia na budowę.

Masz problem prawny? Kliknij tutaj i zapytaj prawnika ›

Zgłoszenie do spółdzielni wymagane przy wymianie instalacji wodno-kanalizacyjnej

Jeżeli chodzi o mieszkania w bloku, to zawsze należy pamiętać, że zgłoszenia wymagają wszelkie prace, które są związane z ingerencją lub przebudową wspólnych części użytkowych oraz tych elementów, które odnoszą się do funkcjonowania większości mieszkańców. Tym samym zgłoszenia są wymagane przy wymianie instalacji wodno-kanalizacyjnej (art. 30 ustawy Prawo budowlane). W tym zakresie wystarczające jest powiadomienie spółdzielni o planowanych działaniach. Niekiedy będzie tu konieczna aktywność ze strony spółdzielni z uwagi na konieczność podłączenia nowej instalacji do instalacji należącej do części wspólnych. Natomiast w tym zakresie nie trzeba uzyskiwać ani pozwolenia na budowę, ani też wykonanie takich działań nie jest uzależnione od zgody spółdzielni.

Każdorazowo, przed rozpoczęciem prowadzenia określonego rodzaju prac warto skontaktować się z administracją (w opisanym przypadku spółdzielnią) i dopytać o konieczne do załatwienia formalności w tym względzie. W ten sposób uniknie się niepotrzebnego stresu związanego z planowanymi pracami w mieszkaniu.

Potrzebujesz pomocy prawnika? Kliknij tutaj i opisz swój problem ›

Przykłady

Wymiana pionów kanalizacyjnych w starym budynku Pan Marek, właściciel mieszkania w spółdzielni, postanowił wymienić starą instalację kanalizacyjną w swojej łazience, która zaczęła przeciekać. Skontaktował się ze spółdzielnią, aby zgłosić planowane prace, ponieważ wymiana dotyczyła również pionów wspólnych dla innych lokatorów. Spółdzielnia poprosiła o szczegółowy plan i uzgodnienia z firmą remontową, by prace nie zakłóciły funkcjonowania instalacji w pozostałych mieszkaniach.

 

Indywidualna wymiana instalacji bez ingerencji w części wspólne Pani Anna chciała zmodernizować swoją kuchnię i wymienić instalację wodno-kanalizacyjną wewnątrz mieszkania. Ponieważ nie zamierzała ingerować w piony ani inne wspólne elementy budynku, wystarczyło jedynie zgłoszenie spółdzielni o planowanych pracach. Nie była wymagana szczegółowa dokumentacja ani pozwolenie, a spółdzielnia jedynie zaznaczyła konieczność powiadomienia sąsiadów o ewentualnych chwilowych utrudnieniach w dostępie do wody.

 

Przebudowa instalacji w bloku z lat 70. Pani Jolanta mieszka w bloku wybudowanym w latach 70. i zauważyła częste zapychanie się rur w kuchni. Planując wymianę całej instalacji wodno-kanalizacyjnej, zgłosiła się do spółdzielni z wnioskiem o zatwierdzenie przebudowy. Po uzyskaniu zgody i przedstawieniu projektu, rozpoczęła prace. Spółdzielnia nadzorowała, aby nowa instalacja była prawidłowo podłączona do pionu, co było konieczne ze względu na wspólny charakter instalacji.

Podsumowanie

Wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej w mieszkaniu własnościowym w bloku zazwyczaj wymaga zgłoszenia do spółdzielni, zwłaszcza gdy dotyczy ona wspólnych pionów lub innych elementów technicznych budynku. Choć nie jest konieczne uzyskanie pozwolenia na budowę, warto skonsultować planowane prace z administracją, aby uniknąć komplikacji i zapewnić prawidłowe podłączenie do instalacji wspólnych. W przypadku drobnych modernizacji wewnątrz mieszkania bez ingerencji w części wspólne, zgoda spółdzielni może nie być wymagana.

Oferta porad prawnych

Oferujemy profesjonalne porady prawne online oraz przygotowanie pism w sprawach związanych z prawem mieszkaniowym, w tym konsultacje dotyczące remontów, zgłoszeń do spółdzielni i wszelkich formalności. Skontaktuj się z nami, aby uzyskać szybką i fachową pomoc prawną bez wychodzenia z domu. Aby skorzystać z naszych usług, opisz swój problem w formularzu pod artykułem.

Źródła:

1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - Dz.U. 1994 nr 89 poz. 414

Nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania? Opisz nam swoją sprawę wypełniając formularz poniżej  ▼▼▼ Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje.

Zapytaj prawnika - porady prawne online

Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.

Zgadzam się na przesyłanie informacji handlowych przez administratora na podany e-mail zgodnie z ustawą z 18.07.02 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t. j. Dz. U. 2017 poz. 1219, z późn. zm.).

  Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.

Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu

O autorze: Katarzyna Talkowska-Szewczyk